Pagina's

donderdag 31 maart 2016

zuurdesembrood met honing noten en vijgen


100 gram starter (tarwe-rogge)
175 gram bloem
50 gram semolina
25 rogge
135 water, of zoveel als nodig is om een slap deeg te maken
5 gram zout
25 gram lijnzaad
4 gedroogde vijgen in stukjes
50 gram walnoten
1 eetlepel olijfolie
2 eetlepel honing


alles behalve de noten en vijgen mengen en kneden. Op het laatst de noten en vijgen erbij doen en doorkneden. Meer noten en vijgen is vast nog lekkerder, maar ik had er niet meer.

ik heb het deeg een nacht laten rijzen op kamertemperatuur. De volgende ochtend was het volume verdubbeld. Ik heb het platgeduwd, opgerold, en in mijn nieuwe broodbakvorm van Emile Henry gelegd. Wat ben ik daar blij mee zeg! Deeg erin, even uurtje laten rijzen nog, insnijden, en zo koud in de koude oven. Oven op 230 gezet, na een half uur deksel van de vorm en nog 15 a 20 minuten gebakken op 220.

Niet superluchtig, maar luchtig genoeg, goed gaar, en superlekker!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten