Pagina's

maandag 28 maart 2016

All-time-favorite-all-you-can-eat-pizzabrood


Als ik mijn zoon vraag wat ik eens zal bakken voor brood zegt hij steevast iets als "eh .. ja ... waarom vraag je dat eigenlijk?" waar hij dan mee bedoelt: PIZZABROOOOOD!!!! Toen hij op de middelbare school zat nam hij altijd ruim mee als we pizzabrood hadden, want er waren altijd vrienden die graag een stukje wilden. Als er kerst- of paas- of andere maaltijden waren op school: hij moest pizzabrood meenemen. Liefst veel.

Wat ook prettig is is dat het makkelijk te maken is. Het is eigenlijk ook een beetje uit luiheid geboren: als je 3 kinderen hebt die een lunch mee moeten naar school is het reuze handig als je tijdens het ochtendspitsuur alleen maar een stuk pizzabrood hoeft af te snijden ipv allemaal boterhammen naar wens te smeren.

vandaag gebruikte ik:
  • 350 bloem
  • 50   semolina (maar kan gerust vervangen worden door bloem, of door bruin meel als je dat lekker vindt)
  • 2 eetlepels italiaanse kruiden (ZONDER ZOUT)
  • 2 eetlepels olie (ik had vandaag de olie die overblijft als je een potje zongedroogde tomaatjes of olijven oid leeg hebt, maar gewone olijfolie kan natuurlijk ook)
  • 1 theelepel knoflookpoeder
  • 5 gram zout
  • 6 gram droge gist
  • 260 gram handwarm water (het deeg blijft wel iets plakkerig dan, maar ik vind dat prettig: is ook een stuk makkelijker om een bakplaat mee te bekleden wat straks met dit deeg moet) )  
als ik het heb over theelepels en eetlepels dan bedoel ik van die handige maatschepjes, niet een willekeurig lepeltje.

goed kneden, daarna laten rijzen. Ik had een beetje haast, want zoonlief was thuigekomen met honger en ontzettende trek in pizzabrood, dus ik heb de verdubbelaar ingezet en het deeg laten rijzen onder de deken met een kruik (okee .. met een frisdrankfles warm water, maar dat komt op hetzelfde neer).


         
   



bekleed een bakplaat met bakpapier, bestrooi met bloem, en stort het deeg op de plaat. Duw het plat, ik benut mijn hele bakplaat (42,5 bij 36 cm). En dan beleggen - hoe je wil. Ik smeer er altijd een tomatensaus over, soms zelfgemaakt en soms gewoon pastasaus uit een pakje, of als ik geen van beiden bij de hand heb ook wel gewoon tomaat uit blik of pakje)


dan komt de kaas, en wat je verder wil. (salami en/of ham en/of gebakken uitjes en/of mozzarella .en/of olijven en/of tonijn en/of champignons en/of dunne plakjes tomaat/paprika/rode peper  en/of zalm en/of uitgelekte spinazie enz enz... alles kan, zolang het je maar lekker lijkt en het niet te vochtig wordt allemaal)


Ik gun dit brood zelden een 2e rijs, en heb nog nooit klachten gehad. Dus: oven voorverwarmen op 220 graden, en je pizzabrood bakken tot het goed is! (bij mij meestal ongeveer 20 minuten) Als de topping te donker wordt en de bodem nog niet gaar is dek dan het brood af met een stukje aluminiumfolie en zet de oven op 200 graden. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten