Pagina's

dinsdag 29 maart 2016

chapatis chapatties recept werkwijze


Vorig jaar raakte ik aan de praat met een facebookkennis uit India, en ik vroeg haar hoe zij nou als ervaringsdeskundige altijd haar chapatis maakte. Het antwoord was bijna ontluisterend; een chapati is eigenlijk het meest basic brood wat je je maar kan bedenken. Meel en water, daar komt het eigenlijk op neer. En een snufje zout.

meel
snufje zout
voeg water beetje bij beetje toe tot je een samenhangend soepel maar niet plakkerig geheel krijgt, en kneed dat 5 minuten. Laat vervolgens minstens 10 minuten rusten.

dan maak je er balletjes van, die je uitrolt tot 1/16 inch - daar kan ik dus weer mooi mijn superhandige op verschillende diktes instelbare  deegroller voor gebruiken


verwarm een koekenpan op middelmatig vuur. Als de pan warm is leg je er een chapati op, Je kan de chapatti eerst bestrijken met paar druppels olie maar hoeft niet persé. Blijf erbij want het gaat snel -  hoe snel precies ligt natuurlijk aan je pan en aan je vuurtje, maar het moet zeker niet langer duren dan een paar minuten per chapati. Ik zet het vuur zo hard dat ik precies tijd heb om een volgend bolletje uit te rollen voordat ik de chapati in de pan moet keren. Als de chapati klaar is bestrijk ik een kant even met een blokje roomboter: omdat het dan zacht blijft, en omdat roomboter lekker is.

And that's how it's done.

Als ik yoghurt in huis heb wil ik nog wel eens een scheut door het deeg doen. En/of een lepeltje (kruiden)olie. En omdat ik nu eenmaal zuurdesem heb staan doe ik dat er meestal ook een lepel bij, gewoon omdat het kan. Maar dat is allemaal optioneel.

Lekkerrrr. (op speciaal verzoek zal ik volgende keer hoeveelheden die ik gebruik afmeten en opschrijven ..)



De volgende dag moet dat kliekje toch ook op he, dus nogmaals chapatis gemaakt en nu de hoeveelheden genoteerd, voor 4 chapatis:

200 gram meel
1 gram zout
1 theelepel olie (ik gebruik altijd van die  maatschepjes )
2 eetlepels yoghurt  (en weer die maatschepjes)
100 gram handwarm water

de olie en yoghurt hoeft dus niet, maar als je dat niet gebruikt gebruik dan wel wat extra water, anders wordt het te droog. Ik heb gewoon wit meel gebruikt, als je bruin meel gebruikt zal je ook wat meer water nodig hebben. Als je het deeg gaat uitrollen bestuif dan je werkvlak en het bolletje wat je gaat uitrollen met bloem, en doe dat nogmaals als je merkt dat het aan het oppervlak of je roller blijft plakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten