Pagina's

dinsdag 29 maart 2016

gringo / baghrir /iets met 1000 gaatjes



150 gram griesmeel (semolina)
150 gram bloem
400 gram water (sommige recepten zeggen melk)
eetlepel bakpoeder
6 gram gist
vanillesuiker (of niet, dan beetje gewone suiker)
snufje zout

goed mengen en luchtig kloppen en een uur laten rijzen. Dat lukt beter als de omgevingstemperatuur niet te laag is. Dat is ze (jep, vrouwelijk; ik heb het opgezocht) bij mij nu in maart wel, dus ik heb de schaal met beslag weer met een kruikje (= frisdrankfles met warm water) onder een deken gezet. Als de inhoud van de kom bellig en schuimig is geworden kan je aan de slag. Niet meer doorroeren want dan roer je het weer plat!

dan neem je een koekenpan die niet aanbakt - want je gebruikt geen boter of olie oid - je doet er een lepel beslag in als de pan nog koud is, en dan op het vuur zetten, middelmatig. Je kan er beter bij blijven staan verder want het gaat best snel. Als de gringo droog is aan de bovenkant, en alle belletjes geplopt zijn, heel even omdraaien (hoeft niet geloof ik maar ik doe het toch) Oppassen dat het niet aan de onderkant verbrandt, even zoeken dus naar de goede stand van je vuurtje. Oja en steeds als een gringo klaar is eerst je pan met koud water wat af laten koelen voordat je de volgende bakt. Dat lijkt heel bewerkelijk maar valt ontzettend mee omdat je geen vet of olie gebruikt. Dat vond ik trouwens best spannend, ik zag me al een pannenkoek uit mijn pan krabben met stukken van de anti-aanbak-laag er nog aan, maar tot mijn verbazing ging het helemaal goed. Ik gebruikte zo'n pan die ik ooit in de ramsj bij de AH had gekocht.

Lekker met olijfolie en honing (tip van Oum Oumayma die ik verder niet ken), of als je dat te spannend vind, roomboter en suiker. Ik heb ze gemaakt met vanillesuiker, maar volgende keer doe ik het zonder; lijkt me ook best lekker om te eten bij een kopje harira. Verder kan je ze maken met melk ipv water, of met relatief meer griesmeel of juist minder .. Zoals elk recept kan je ook dit helemaal naar wens en smaak aanpassen!

Dit recept gaf trouwens 7 pannenkoeken in een pan van 24 cm. Ik schat anderhalf cm dik en superluchtig met die 1000 gaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten