Pagina's

dinsdag 29 maart 2016

recept zuurdesem hot cross buns paasbroodjes

eigenlijk voor Goede Vrijdag natuurlijk, maar ik vind dat het op 2e paasdag ook nog best kan. Hot Cross buns, zonder winkel-gist. Ohja en ik weet het: eigenlijk horen ze aan elkaar vast te zitten in een rechthoekige vorm en dan de kruizen (kruisen?) mooi in het gelid enzo .. maja ik ben de enige die ze eet die nu thuis is, dus ik wil ze invriezen. Een mens moet nu eenmaal praktisch blijven.



Voor het deeg:
  • ongeveer 250 gram desem (ik maakte die met 50 gram (volkoren/rogge)starter, 55 gram bloem, 55 gram volkoren meel, 110 gram water, halve dag laten fermenteren)
  • 100 gram melk
  • 200 gram warm water
  • 1 ei
  • zest van 1 citroen/limoen (makkelijk te maken met een zesteur)
  • zest en sap van 1 sinaasappel (weer die zesteur)
  • 1 eetlepel koekkruiden (mag ook meer he als je dat lekker vindt .. of wat extra kaneel ofzo ..)
  • 300 gram bloem
  • 200 gram bruin meel
  • 40 gram boter
  • 250 gram gedroogd fruit (ik had nu rozijntjes, mango, banaan, kiwi, abrikoos, ananas, besjes)
  • 1 theelepel zout
  • 2 eetlepels bruine suiker
beetje bloem met paar druppels olie en wat water om de pasta voor de kruizen te maken
wat honing/suiker en vruchtensap (ik gebruikte het limoensap van de helft van de limoen waarvan ik alleen de schil had gebruikt) om te glazuren.

eerst alles voor het deeg mengen en goed kneden - behalve dat fruit, dat is handiger als je dat een beetje aan het eind toevoegt want dat kneedt niet echt fijn. Het is ook handig als je begint met je desem goed los te roeren in de melk en het water, voordat je de andere ingredienten toevoegt. Het deeg blijft plakkerig - dat vind ik nu eenmaal prettiger werken. Ik heb het deeg een hele nacht laten rijzen in mijn frisse huiskamer. De volgende ochtend heb ik bolletjes gevormd van 100 gram deeg pstuk.
Met wat meel, water en een paar druppel olie kan je een soepel deegje maken, daar rol je dan een dun slangetje van, even met je deegsteker een streep duwen in het bolletje, en daar het slangetje inleggen. Op die manier steeds een kruis maken.

na een paar uur rijzen (in koude kamer) heb ik ze gebakken op ong 210 Celsius, tot ze bruin en gaar waren. Direct uit de oven bestrijken met een mengsel van suiker/honing en vruchtensap. (en dus niet, zoals ik opeens stond te doen, met een mengsel van bruine suiker en vruchtensap .. zo over de tot dan toe zo mooi wit gebleven kruisjes ..)

naschrift: ze zijn erg lekker geworden, zelfs mijn kind dat niet van krentenbollen houdt en geen zuurdesem lust heeft er 3 van gegeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten