Pagina's

woensdag 30 maart 2016

tafelzuur

groente in het zuur kan overal bij gegeten worden en smaakt altijd goed. Vroeger was ik al dol op de 'zure komkommer' die mijn moeder maakte: bij het afruimen at ik de restjes altijd op en vaak nam ik ook nog een paar slokjes van het vocht wat dan overbleef. Heerlijk! Maar waarom zou je je beperken tot komkommer? Zowat alle groente kan in het zuur en is dan lekker. Meestal word ik geinspireerd tot het maken van zuurgoed als ik in de supermarkt een zakje afgeprijsde provencaalse wokgroente zie liggen, liefst als dat ook nog in de bonus is. Supermakkelijk! 


Ik vul het dan evt nog aan met wat ik nog in huis heb, rode ui, paprika, komkommer, wortel, enz enz.
Behalve groente heb je nodig:

  • 100 ml azijn
  • 350 ml water
  • 2 theelepels suiker
  • 1 theelepel zout
  • 3 pimentkorrels
  • 2 kruidnagels
  • peper
wat de peper betreft: als je surinaams zuurgoed wil maken neem dan een madame jeanette, dat hoort dan zo. Niet snijden, want dan herken je de peper niet meer, en die wil je echt niet per ongeluk in je mond steken! Ik heb meestal niet zo'n pepertje in huis en gebruik of gewoon gemalen peper, of een rode peper, of zelfgedroogde chilipepertjes.



 pimentkorrels haal ik bij de toko en ze zien er zo uit:



werkwijze: maak het zakje voorgesneden groente open, of snij zelf de groente die je wil gebruiken. Doe zout, suiker. piment, kruidnagel en peper (tenzij je een madame jeanette gebruikt) in de pan met het water, en verwarm tot zout en suiker is opgelost. De azijn nog niet toevoegen, het is niet erg als je het per ongeluk wel doet, maar het gaat zo stinken als je dat warm maakt. Ik gooi het kokende spulletje dan bij de groente, samen met de azijn. De groente moet een poosje trekken, wel een uur of wat, dan wordt het lekkerder. Als je een madame jeanette gebruikt dan kan je die er gewoon bijleggen, ik snij hem om doormidden, komt zeker genoeg pittigheid vanaf dan. Goed je handen wassen enzo en niet in je ogen wrijven! nadat je iets met die peper hebt gedaan. Echt Heel Erg Pittig dus.


als je te weinig vocht hebt om de groente te bedekken maak je er gewoon nog wat bij: was alles maar zo simpel.

Last but not least: je kan overwegen om voor het opdienen naar de kruidnagels en de pimentkorrels te zoeken en die eruit te halen, zéker als je gaten hebt ..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten