Pagina's

woensdag 30 maart 2016

zelf grillworst maken van kip





350 gram kip (ik neem dijfiletjes)
1 pakje smeerkaas (100 gram)
2 eetlepels (olijf)olie, of meer als je magere kip gebruikt
1 theelepel parikapoeder zoet
1/2 theelepel kerrie
1/2 theelepel  paprikapoeder pikant
1/4 theelepel zout (of naar smaak)
peper naar smaak

Als ik het heb over theelepels en eetlepels bedoel ik echt van die maatschepjes, niet een willekeurige lepel uit een laatje. Je kan natuurlijk naar hartenlust variƫren met kruiden. Soms doe ik er gewoon kipkruiden uit een zakje in, of gebruik ik sambalsmeerkaas, ook lekker. Je kan er ook meer roomkaas indoen, of blokjes kaas door de massa verdelen voordat je er een worst van rolt. Zolang je er maar indoet wat jij lekker vindt kan het eigenlijk niet vies worden.

de kip in stukjes snijden en in een keukenmachine doen, samen met alle andere ingrediĆ«nten, en poosje aanzetten tot het goed gemengd en fijngehakt is.(ik doe dat in het ding wat bij mijn staafmixer zat)

stort de massa op een stuk plasticfolie en rol er een worst van, in mijn ervaring gaat dat goed met een sushimatje. Goed dichtknopen.



pak die worst nog in in een plastic zakje wat je ook echt goed dichtknoopt en/of waar je een paar elastiekjes omheen trekt, met zo weinig mogelijk lucht erin, en leg het in een pan met water zodat het onder ligt. Leg er een bordje of deksel op zodat de worst niet gaat drijven, breng aan de kook en laat ong 45 minuten garen.

Laat de worst wat afkoelen. Maak een papje van wat olie en kerrie en/of paprikapoeder of andere kruiden, en besmeer hier de worst mee. Bak even in een koekenpan op hoog vuur, om een kleurtje aan de worst te geven. Of ja... je kan hem natuurlijk ook even onder de gril leggen voor het kleurtje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten