Pagina's

zaterdag 9 april 2016

twix recept



voor de koekbodem:
  • 175 bloem
  • 25 griesmeel (of 25 bloem extra)
  • 125 boter
  • 75 suiker
  • snufje zout
  • vanillesuiker/essence (hoeft niet persé .. was het deze keer vergeten, en het eindresultaat is alsnog te lekker)
voor de toplagen:
  • 1 blikje gecondenseerde zoete melk van ong 400 gram (gewoon in de supermarkt)
  • 50 gram boter
  • 50 gram bruine suiker
  • 100 gram melkchocolade (ik neem gewoon euroshopper)
  • 100 gram pure chocolade (ook euroshopper)
  • 20 gram boter
  • evt beetje witte chocolade


Van de koekbodemingrediënten maak je een deeg voor een platte koek. Eigenlijk moet je de boter er doorheensnijden en kneden, en dat is ook vast beter, maar ik doe altijd de luie manier en smelt de boter zodat ik het er gewoon doorheen kan roeren en klaar. Je kan het uitrollen op 6 mm (met mijn favoriete op dikte instelbare deegroller tenminste), of je kan het in een bakvorm aanduwen in een laag van ongeveer 6mm. Bak in een oven op 180 Celsius tot het licht goudbruin is en gaar. (duurt niet zo lang, 10 minuten a kwartiertje - maar hoe lang precies hangt af van je oven en van de dikte van je koek. Probeer die koek dus wel overal even dik te maken)


dan maak je de carameltopping:

doe de boter, de gecondenseerde melk en de bruine suiker in een pannetje, en laat dat op niet te hoog vuur en terwijl je heel goed roert indikken tot het caramel is. (nou ja, tot dat het Dulce de leche is, maar voor het gemak noem ik het caramel.) Het is klaar als je tijdens het roeren steeds heel even de bodem van de pan blijft zien als je de lepel over de bodem haalt. Pas goed op: dit mengsel verbrandt echt supersnel zodra het warm is: je moet heel fanatiek roeren, heel goed in alle hoekjes en randjes van de pan ook. 
Er is ook een andere methode om deze caramel te maken, hierbij moet je het blikje melk met het blikje er nog onheen in een pan met water doen, zorgen dat het onderstaat, en dat 2,5 uur tegen de kook houden en daarna af laten koelen. Ik heb het zelf nooit op die manier gemaakt, maar ik neem aan dat je dan de boter en suiker in een later stadium toevoegt als je deze twix wil maken.

Deze gemaakte pasta moet over de koek. Pas op, als je hem net gemaakt hebt is hij heel erg warm en blijft dat ook even. Niet zomaar snel een hapje proeven dus, of met je vinger de restjes uit de pan likken!


Zodra het geheel wat is afgekoeld kan de chocolade eroverheen:

smelt de melk + puur chocolade samen met de 20 gram boter. (au bain marie, of in een magnetron - alhoewel dat laatste mij nooit goed lukt). Smeer de gesmolten chocolade over de koek met carameltopping.
je kan nu nog een mooi patroontje erop maken met witte chocolade - ook dat lukt mij nooit, ik rasp het er tegenwoordig maar gewoon overheen, dat staat ook best leuk.


weer af laten koelen, en, ook belangrijk: verstoppen voor je kinderen. Wij vinden hem het lekkerst zo uit de koelkast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten