Pagina's

maandag 22 augustus 2016

Chocoladetaart



cake:
4 eieren
225 gram suiker (250 ml)
400 gram meel (600 ml)
320 gram melk 
280 gram olie
zakje vanillesuiker
zakje bakpoeder
2 eetlepels cacoapoeder
snufje zout

eieren met de suiker en vanillesuiker mixen tot het lichtgeel en romig eruitziet. Dan de melk en de olie erdoorheen mixen, als het goed gemengd is ook het meel, zout, bakpoeder en cacoapoeder toevoegen.

het beslag in je ingevette/met bakpapier bekleede vorm gieten (ik gebruik een ronde vorm van 24 cm) en in een oven van ong 180 C gaar bakken (als een sateprikker er schoon uitkomt is de cake gaar, bij mij duurt dat ongeveer 40 minuten)

vulling:
(halfzoete) jam
125 ml slagroom met klopfix geklopt
250 ml slagroom
100 gram melkchocolade
150 gram pure chocolade
evt geraspte chocolade in de gewenste kleuren voor de decoratie




Als de cake is afgekoeld kan je hem horizontaal doormidden snijden om te vullen. Ik snij ook meestal het bovenste stukje eraf zodat de taart mooi vlak wordt.

De onderste helft bestrijken met jam naar smaak, en daaroverheen de 125 ml met klopfix opgeklopte slagroom. Je kan natuurlijk ook de taart 2 keer doorsnijden zodat je meer laagjes hebt. Stapel de lagen dan weer op elkaar.

Voor de ganachelaag maak je de 250 ml slagroom heet, en giet dat dan over de 250 gram vantevoren in stukjes gebroken chocolade. na een minuut of wat is de chocola gesmolten en kan je de room goed met de choclade mengen. Dit mengsel eerst laten afkoelen en dan goed opkloppen. Ik moet eerlijk zeggen dat mij dat nooit echt lukt, mss ben ik te ongeduldig en heb ik het nooit koud genoeg laten worden. Hoe dan ook, als je het hebt opgeklopt, of niet, want het hoeft niet perse, dan giet je het over de cake zodat die overal een laag ganache krijgt. Deze laag kan je dan weer bestrooien met geraspte chocolade zoals ik heb gedaan, maar je kan er ook toefjes slagroom op doen, of aardbeien, of wat je wil.

met dezelfde ingredienten maakte ik ook kleine taartjes. Omdat die hoger waren kon ik ze in makkelijker in meerdere laagjes doen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten